ChannelConnect belicht over de activiteiten van een IT-dienstverlener.
Deze keer is dat Open Line
Het kan nog: op een zolderkamer beginnen en binnen 20 jaar uitgroeien tot een dienstverlener met bijna 250 medewerkers. Managed Service Provider Open Line is er een voorbeeld van. Een gesprek in het Limburgse Beek met CEO en mede-oprichter Jo Verstappen en COO Emile Stam.
“Open Line is vanaf het eerste uur een dienstverlener”, maakt Verstappen duidelijk. “We zijn begonnen in 2002, op de zolder van het voormalige stadhuis van Amby, een gemeente die ooit werd geannexeerd door Maastricht.” Verstappen schetst dat er begin deze eeuw nog veel partijen in de markt actief waren als hardware reseller. Consultancy werd er door veel van hen een beetje bij gedaan. “Wij begonnen direct vanuit het idee consultancy te leveren.”
Dat bestond aanvankelijk uit het adviseren bij het ontwerpen en inrichten van datacenters. “Daar heb je met drie oprichters en een medewerker al snel je handen vol aan.”
Later dat jaar bleek een grote IT-dienstverlener in de regio te stoppen. “Toen kwamen mensen, medewerkers en opdrachten vrij en hebben we een grote stap kunnen maken.”
Al snel bleek dat de snelle groei (al in het oprichtingsjaar werd de zolderkamer te klein) niet geheel zelfstandig gefinancierd kon worden en stapte een financier in. “Bij die stormachtige groei hebben we al in 2005 besloten ook Managed Services te gaan leveren.” Dat had een reden: “Klanten zeiden: ‘jullie hebben dat datacentrum voor ons gebouwd, kun je het ook voor ons beheren? Zo is Open Line met negen medewerkers met die diensten begonnen.” Door meteen te zorgen voor de juiste ISO-certificeringen werd een stevige basis gelegd om ook met Managed Services te kunnen groeien.
Experience Level Agreements
Emile Stam, COO bij Open Line, geeft aan te willen sturen op basis van XLA’s, wat staat voor Experience Level Agreements. “Bij SLA’s gaat het om vaste afspraken. Denk aan het percentage uptime, of de snelheid waarmee tickets worden afgehandeld. Bij XLA’s gaat het over de beleving van de medewerkers van de klant maar bovenal dat je er op de belangrijkste momenten (de momenten van de waarheid) er ook echt staat voor de klant. Op die momenten is 100% een must!”De COO geeft toe dat XLA’s moeilijker te meten zijn dan SLA’s. Toch heeft hij een goed voorbeeld bij de hand. “Een van de mooiste woningcorporaties van Nederland is klant van ons. Twee medewerkers zetten daar elke derde vrijdag van de maand de huren klaar, opdat die na het weekend geïnd kunnen worden. Als die twee medewerkers, die vanuit huis deze taak uitvoeren, de huren niet kunnen klaarzetten, dan wordt op maandag niet geïnd en is er een kans dat de huurders het geld al op een andere manier hebben uitgegeven en het bedrag niet meer afgeschreven kan worden. En we weten: twee keer de huur niet betalen kan tot uitzetting leiden. Dus voor ons geldt: een dag per maand zijn deze twee mensen de meest belangrijke personen. Er kan brand zijn in het pand, maar deze twee hebben prioriteit.”
Hogeschool Zuyd
Verstappen en Stam kennen elkaar al vele jaren en hebben beiden gestudeerd aan de Hogeschool Zuyd. Stam: “Daar bestond de opleiding Network and Infrastructuur Design (NID). Wie die volgde behaalde meteen ook een Microsoft- en Cisco-certificering. Daar profiteren we nog dagelijks van.” De Limburgse Hogeschool werd niet alleen hofleverancier van Open Line-personeel (Stam: “Zo’n 150 medewerkers zijn er opgeleid”), maar ondertussen verzorgt Open Line er ook gastcolleges.
In 2007 besloot de directie van Open Line het aantal activiteiten terug te brengen en zich te focussen op Managed Services en Consultancy. Toen zich in 2016 twee medeoprichters terugtrokken en een Private Equity-partij een belang nam, werd de focus nog scherper. Verstappen: “We concentreren ons sindsdien op Managed Services voor lokale overheden, zorginstellingen en woningcorporaties. Dat geeft rust in de organisatie.” Ook maakt een dergelijke focus repeterend werk mogelijk. “De ene gemeente werkt niet per se heel anders dan een andere gemeente. Dat verhoogt de winstgevendheid van de onderneming.” Inmiddels is Open Line bezig met een tweede ronde Private Equity.
Open Line, met het hoofdkantoor bij Maastricht Aachen Airport, groeide uit tot 242 medewerkers. “Er komen er in elk geval dit jaar nog acht bij”, geeft Stam aan. Last van een krappe arbeidsmarkt heeft de onderneming niet. “We zijn het grootste IT-bedrijf in de regio, talent wil hier graag werken”, vertelt de CEO. Personeel wordt dan ook vooral in de eigen regio geworven.
Vooral managed services
Stam: “We leveren geen consultancy meer als apart product, maar altijd in het verlengde van managed services. Denk hierbij aan het onboarden van nieuwe klanten, vernieuwing of innovaties bij bestaande klanten of in een enkel geval als een bestaande klant tijdelijk extra capaciteit nodig heeft. Het grootste deel van onze omzet komt uit de Managed Services en dat doen we remote.” Stam geeft aan dat deze vorm van werken veel medewerkers rust geeft. “Geen lange reistijden door heel Nederland. Ondanks het feit dat we in het hele land actief zijn.” En maken de heren duidelijk: “Beheer hoeft niet saai te zijn. In tegendeel, de repeterende taken zijn vrijwel volledig geautomatiseerd”, legt Stam uit. “Met dat automatiseren zijn twaalf mensen continu bezig”, vult Verstappen aan.
Open Line: Uw betrouwbare en innovatieve Cloud Solution Specialist
Open Line ondersteunt en adviseert klanten in verschillende branches bij ontwerp, bouw en beheer van complexe ICT (outsourcing) projecten. Ons Managed Services concept biedt een complete set aan Smart Cloud diensten dat klanten helpt bij het realiseren van de bedrijfs- en digitale doelstellingen.
Iedere branche kent zijn uitdagingen en geen organisatie is hetzelfde. Hoewel onze producten en diensten branche onafhankelijk zijn, vraagt iedere branche om een persoonlijke benadering. Als onafhankelijke dienstverlener kruipen wij in uw huid, zodat we weten wat u beweegt. Alleen zo kunnen wij waarmaken wat we u beloven.
Onze visie is dat klantrelaties verder gaan dan een advies of een ICT project. Iedere (outsourcing-) relatie is voor ons uniek. Wij zijn zowel partner als adviseur voor onze klanten en zijn trots op onze referenties en duurzame relaties die dat onderstrepen.
Onze focus? Het leveren van toegevoegde waarde door te excelleren in het technisch domein van uw informatievoorziening in ontwerp, bouw en beheer van Cloud infrastructuren.