Een virtueel platform dat het multidisciplinair overleg (MDO) binnen oncologie automatisch samenstelt en organiseert. Vijf ziekenhuizen gingen hier succesvol mee aan de slag. En dat werpt zijn vruchten af, volgens José Strijbos, Chief Healthcare Officer bij Open Line. Volgens haar is het tijd voor de volgende stap.
Vier jaar geleden besloten vijf ziekenhuizen in de regio Midden-Nederland de handen ineen te slaan met als doel multidisciplinair en organisatie-overstijgende oncologische zorg te bieden aan patiënten.
Een samenwerking was geboren: Oncologie Midden Nederland (Oncomid). Deelnemende ziekenhuizen zijn het St. Antonius Ziekenhuis, het Diakonessenhuis , het Meander Medisch Centrum, Ziekenhuis Rivierenland, en UMC Utrecht. Ziekenhuis Gelderse Vallei, Tergooi en Rivas sloten later aan.
Onderdeel van Oncomid is het project Data Delen Midden-Nederland. Deze ICT-oplossing ondersteunt de deelnemende ziekenhuizen met een virtueel platform voor een veilige data-uitwisseling voor het Multi Disciplinair Overleg. Zorgverzekeraars ondersteunden dit project financieel omdat ze potentie zagen in de opschaalbaarheid van het initiatief. De ziekenhuizen delen sinds 2019 hun kennis, doen gezamenlijk wetenschappelijk onderzoek en dragen samen zorg voor oncologische behandelingen.
Gelijkwaardigheid
José Strijbos ondersteunt Oncomid vanuit haar rol als Chief Healthcare Officer bij Open Line. Dit IT-bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en het beheren van complexe ICT-projecten en cloudoplossingen.
Volgens haar speelt de gelijkwaardigheid tussen de ziekenhuizen een grote rol in het succes van Oncomid. “Academische ziekenhuizen hebben vanuit het Integraal Zorgakkoord de opdracht gekregen om hun kennis en ervaring op het gebied van complexe zorg te delen met de regio. Maar dit betekent niet dat een academisch ziekenhuis een voortrekkersrol neemt in een regionale samenwerking.”
“UMC Utrecht stelt zich op als één van de ziekenhuizen binnen Oncomid. UMC Utrecht kan vanwege haar omvang wel wat meer menskracht leveren. Het kan niet zo zijn dat één ziekenhuis het wel allemaal regelt voor de rest. Dat is geen vorm van samenwerking in de regio. De samenwerking draait om gelijkwaardigheid en dit werpt zijn vruchten af.”
Buiten de deur van het ziekenhuis
Een van de diensten die Open Line levert aan Oncomid is zoals gezegd een digitale oplossing voor het MDO bij oncologiepatiënten. Bij Data Delen Midden-Nederland zijn naast Open Line en de zorgverzekeraars ook EPD-leveranciers en XDS-leveranciers aangesloten.
Voor de ziekenhuizen betekent dit een snelle en veilige informatie-uitwisseling binnen het MDO. En dat is hard nodig volgens Strijbos. “Veel EPD’s zijn in staat om het multidisciplinair overleg te ondersteunen, maar dat blijft beperkt tot het eigen ziekenhuis. Nog steeds worden patiënten aangemeld en wordt alle informatie met de hand bij elkaar gezocht. Dat neemt per patiënt gemiddeld al gauw een klein uur in beslag. Bovendien ontbreekt tijdens het overleg bij 5 procent van de patiënten essentiële zorgdata om tot besluitvorming te komen. Hierdoor is de kans groot dat de bespreken en de behandeling van een patiënt opnieuw gepland moet worden.”
“Onze kracht is het verbeteren van de processen tussen zorgaanbieders in een regio, inclusief het veilig, compleet en snel laten stromen van patiëntdata. Dankzij ons e-health platform zijn medisch specialisten in staat om goed voorbereid samen te werken met collega’s die werkzaam zijn bij andere zorgorganisaties. Hiermee is het herplannen van patiënten van gemiddeld 5 procent naar 2 tot 3 procent verminderd.”
Virtuele omgeving
Onderdeel van het Open Line eHealth Platform is de applicatie Vitaly. Die is onder meer gekoppeld aan EPD’s en opslagsystemen voor verslagen en beeld. Het geeft de zorgprofessional een digitale omgeving met functionaliteiten op het gebied van MDO-voorbereiding, workflow-ondersteuning, agendabeheer, chat, gezamenlijk overleg in een videoconference, vastlegging, het delen van het verslag en compliance management.
Patiënten worden vanuit het EPD aangemeld. Vitaly voegt de klinische gegevens uit de verschillende informatiesystemen in een gestandaardiseerde vorm toe aan het platform. Dit is vervolgens toegankelijk voor het team van medisch specialisten, dat automatisch is samengesteld voor het MDO.
Strijbos: “Voor een juiste diagnose en behandelplan zijn nu eenmaal specialisten vanuit verschillende disciplines nodig. Dat geldt ook voor andere ziektebeelden dan Oncologie. Het gaat niet alleen om artsen die werkzaam zijn in een ziekenhuis, maar bijvoorbeeld ook huisartsen en specialisten in de ouderenzorg die kwetsbare ouderen ondersteunen. Met Vitaly wordt het gemakkelijk om op afstand de informatie te stroomlijnen en samen tot besluitvorming te komen.”
Opschalen
Volgens Strijbos wordt er gekeken hoe de digitale ondersteuning voor oncologiepatiënten op te schalen is naar andere regio’s in Nederland. “Het programma ‘MDO-support Nederland’ is onlangs gestart vanuit Data Delen Midden-Nederland. Met dit programma willen we zoveel mogelijk kennis delen om een landelijke opschaling mogelijk te maken.”
“De zorgverzekeraars zijn bereid om financiële ondersteuning te bieden bij de verdere opschaling. De eerste belangstelling is getoond. Uiteindelijk gaat het niet alleen om het delen van kennis en ervaring in menskracht, maar ook om alles wat is vastgelegd om direct aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld het ontwerp en de inrichting van onze oplossing, de bijbehorende key performance indicatoren en de benodigde governance”, aldus Strijbos.
Naast het opschalen naar andere regio’s gaat Open Line ook andere specialismen ondersteunen. Strijbos: “Daar zijn we inmiddels mee bezig. We hebben de eerste stappen gezet bij het virtueel organiseren van MDO’s voor cardiologie en obstetrie.”
Zorg & ICT
Open Line is aanwezig tijdens Zorg & ICT. Strijbos wil daar het gesprek aangaan over de oplossingen voor de regionale netwerken in de zorg. Strijbos: “We doen veel in de zorg en dat doen we graag in samenwerkingsverband. Uit ervaring weet ik dat het aantal bezoekers en deelnemers met een IT-achtergrond vaak groter is dan degenen met een zorgachtergrond. Toch raad ik aan om ook als zorgprofessional het event te bezoeken. Wij willen laten zien dat we als leveranciers steeds meer samen doen en dat het iets oplevert voor de zorgsector. Mijn boodschap is, kom vooral langs en ga in gesprek over mooie zorgoplossingen. Niet alleen met ons, maar ook bij andere organisaties die aanwezig zullen zijn
Open Line: Uw betrouwbare en innovatieve Cloud Solution Specialist
Open Line ondersteunt en adviseert klanten in verschillende branches bij ontwerp, bouw en beheer van complexe ICT (outsourcing) projecten. Ons Managed Services concept biedt een complete set aan Smart Cloud diensten dat klanten helpt bij het realiseren van de bedrijfs- en digitale doelstellingen.
Iedere branche kent zijn uitdagingen en geen organisatie is hetzelfde. Hoewel onze producten en diensten branche onafhankelijk zijn, vraagt iedere branche om een persoonlijke benadering. Als onafhankelijke dienstverlener kruipen wij in uw huid, zodat we weten wat u beweegt. Alleen zo kunnen wij waarmaken wat we u beloven.
Onze visie is dat klantrelaties verder gaan dan een advies of een ICT project. Iedere (outsourcing-) relatie is voor ons uniek. Wij zijn zowel partner als adviseur voor onze klanten en zijn trots op onze referenties en duurzame relaties die dat onderstrepen.
Onze focus? Het leveren van toegevoegde waarde door te excelleren in het technisch domein van uw informatievoorziening in ontwerp, bouw en beheer van Cloud infrastructuren.